פסיכולוגיה וטבע האדם ויליאם ג'יימס- מוגדר כאבי הפסיכולוגיה המערבית, והספר שכתב ב1890- עסק באינטרוספקציה, ותחום כתיבתו היה רחב מאוד. הספר שלו חשוב מאוד כי כל פרק בו, הוא תת דיסציפלינה כיום בפסיכולוגיה. כל דיסציפלינה, עם הזמן
הופכת ממוקדת יותר, והן קצת מתרחקות אחת מהשנייה. מה שכן משותף לכולן- כולן מניחות שיש מנגנונים
פסיכולוגיים שמתווכים את האינטראקציה לעולם. לדוגמא: טיגריס וזברה יראו את הדשא כמשהו אחר- הזברה, כאוכל,
הטיגריס כמקום לנוח. משחק כדורגל- הבת והבן מגיבים אחרת. משהו מתווך את האינטראקציה שלנו לגירויים אלו,
לעולם.
שאלה: מה טיבם של מנגנונים אלו!? הרעיון של פסיכולוגיה אבולוציונית היא להציע מסגרת מקיפה לאיך מנגנונים אלו נוצרו, מה הם נועדו לעשות וכו.' כלומר תאוריה אחת מקיפה הנותנת מענה לכל מנגנון. לא תמיד ההסבר יהיה אותו הסבר לכל מנגנון, אך כן יהיו אותם כללי
אצבע.
ההיסטוריה של הפסיכולוגיה האבולוציונית
מורכבת מענפי הביולוגיה והפסיכולוגיה, ומהם נוצר הפסיכולוגיה האבולוציונית המודרנית.
החלק הביולוגי
אבולוציה- שינוי לאורך זמן (מושג שהיה לפני דארווין)
לה מארק- הציע תאוריה של אבולוציה בה יש שני רעיונות מרכזיים :)1809(
.1 יש השתנות של מינים שונים לעבר תפקוד גבוה יותר. כלומר החיה שאנו רואים היום, טובה מהחיה שקדמה לה. .2 תורשה של תכונות נרכשות. ככל שהג'ירפה רוצה להגיע לעץ, מתארך לה הצוואר. התכונה שנרכשה מועברת
לדור הבא. (הג'ירפה בדורות הבאים תהיה עם צוואר ארוך יותר) תכונות שהן בשימוש )use( יעברו לדור הבא.
לצד לה-מארק, היו עוד עדויות שהזינו דמיון בין מינים שונים:
- מאובנים של גפיים. היה דמיון רב בין הגפיים של מינים שונים
מינים שונים נראים מאוד דומה בשלב הראשון של ההתפתחות. עם
- ארנסט הקל- גילה שעוברים של 9
ההתפתחות הם משתנים. (המסקנה- המינים דומים בבסיסם)
- תכונות של בעלי חיים שונים הן מאוד פונקציונליות-ריח של בואש,שריון של צב וכו,'משרתים משהו,הן לא
סתם.
בשלב זה הייתה חסרה תיאוריה גדולה המחברת הכול, ואת זאת יצר דארווין .)1859(
בספרו של דארווין "מוצא המינים" הוא הציע את התאוריה הכוללת:
- הברירה הטבעית. רעיון זה כולל 3 מרכיבים:
.1 שונות- יש שונות בכל תכונה
.2 הורשה של תכונות
.3 ברירה
בהינתן שיש שונות, ויש הורשה של תכונות, הברירה היא המסננת שתבחר את התכונות הטובות מתוך סך התכונות.
שאלה :1 דארווין פירט רבות דווקא על תכונות רבות שאין להן הסבר אבולוציוני, מה הפונקציה ההישרדותית שלהן?
(נוצות טווס למשל)
שאלה :2 למה יש הבדל בין זכר ונקבה?
- רעיון הברירה הזוויגית- נותנת הסבר לשתי שאלות אלו. רעיון זה מתייחס להזדווגות ויצירת צאצאים. בברירה
הזוויגית דארווין כלל שני מרכיבים:
.1 תחרות תוך מינית: כלומר תחרות בין הזכרים בכל מין. על פי הסרטון, הזכר משוויץ לנקבות, ומגיע זכר אחר שרב
אתו. מכיוון שיש תחרות, יש חשיבות לגודל הזכר
.2 תחרות בין מינית: כדי שהנקבה תבחר בזכר, צריך שתהיה איזושהי משיכה. הזכרים יודעים שהנקבה נמשכת
לתשומת הלב. תכונות אלו יועברו לדור הבא.
שני אלו הם תהליכים ברורים וסודרים, אך יש עוד תהליכים המסבירים תופעות אבולוציוניות, והם נכנסים תחת ההגדרה
של סחף גנטי:
- מוטציות- שינויים בDNA-
- אפקט המייסד- יצירת קהילות חדשות על פי מי שייסד אותן (אין סיבה לכך שנוצרה קהילה רק של חיפושיות
אדומות, פשוט כי הם ייסדו אותה, אין חשיבות לתכונה, זה לא נוצר כתוצאה מהברירה הטבעית או הזוויגית)
- צוואר בקבוק גנטי- אסון שפוקד אוכלוסייה,ואחוז קטן שורד.אחוז זה לא בהכרח מייצג את מה שהיה לפני,או
לא מייצג תכונות מסוימות (ילד שעובר בגינה דורך על חלק מהחיפושיות, אין משמעות למי ששרד ומי שלא.) זהו
תהליך אקראי מחוץ למסגרת של ברירה זוויגית או טבעית.
*מושגים אלו אינם חלק מהתאוריה של דארווין והם מספקים עוד הסברים למציאת שונות גנטית באוכלוסייה, שמקורה
לא נובע מיתרון לתכונה גנטית מסוימת.
סיכום נקודות דרוויניסטיות:
.1 בשונה מלה-מארק, על פי דארווין אבולוציה אינה מכוונת מטרה, אלא יש פילטר בסביבה.
.2 האבולוציה היא הדרגתית, לאורך זמן (בניגוד לסחף גנטי למשל) .3 בשנות ה40- הרעיונות צברו תנופה אדירה, ונעשה חיבור בין ממצאים של אבולוציה וביולוגיה וההבנה התרחבה
.modern synthesis – מאוד
מאמר: דוגמא שמסכמת את הברירה הטבעית והזוויגית: המאמר game… rock-paper-scissors :the מתאר משחק אבן נייר ומספריים ומדובר בו על לטאות מאותו מין אך הזכרים נבדלים בצבעיהם, ולכל אחד התנהגות טיפה שונה בחיזור ומציאת נקבה. ההתנהגות שלהם משלימה אחד את השני, והם היו יכולים לעזור אחד לשני. היינו מצפים שהצבע שמוצא הכי
טוב נקבה היה שורד יותר מאחרים, אך במשך מיליוני שנים 3 הצבעים שרדו. כתומים: אגרסיביים, לא מונוגמיים, שולטים על שטחים גדולים ועל מספר גדול של נקבות צהובים: חמקמקים, מסתננים לשטח הכתום, ולוקחים נקבות מדי פעם
כחולים: מזהירים כחולים אחרים מהצהובים החמקמקים, מונוגמיים.
הכחולים תוקפים את הצהובים, הצהובים תוקפים את הכתומים, הכתומים תוקפים את הכחולים.





