לאדם יש צורך בסיסי בחברה, בלי חברה הוא יכול להשתגע או להיות חולה. קיימת אמונה שהאתגרים החברתיים הם הסיבה לכך שהמוח גדל ב2- מיליון השנים האחרונות. פסיכולוגיה חברתית היא המחקר של
הסיבות והתוצאות של חברתיות.
משחק ההישרדות
על מנת לשרוד כל היצורים צריכים מזון ומים. על מנת להשיג אותם היצורים פוגעים אחד בשני או עוזרים
אחד לשני על מנת להשיגו. אגרסיביות היא התנהגות שהמטרה שלה היא לפגוע באחר. כמעט כל היצורים
THE
השערת התסכול–אגרסיביות
משתמשים באגרסיביות על מנת להשיג את מה שהם רוצים.
HYPOTHESIS FRUSTRATION-AGGRESSION מציעה שחיות נוהגות באגרסיביות כשהמטרות
שלהן מתסכלות, כלומר כאשר קשה להם להשיג אותן. המטרות המתסכלות מגבירות השפעות שליליות, והשפעות אלו מובילות לאגרסיביות. תחושות שליליות כמו כאב או חום מובילות לאגרסיביות, ולכן אנשים
מבצעים יותר פשעים ביום חם. לרוב זכרים יותר אלימים מנשים. מחקרים מראים שטסטוסטרון גורם לאלימות, אשר נמצא אצל הנשים והגברים כאחד (יותר אצל גברים צעירים.) הטסטוסטרון מגביר את תחושת הביטחון שלהם, מגביר את
התגובה שלהם להתגרות ומפחית רגישות לתחושות של נקמה (כלומר לא שמים לב לכעס של אחרים.) מחקרים מראים כי גברים עם ביטחון עצמי מופרז נוטים לאלימות, ובעיקר כשמתחרים על אישה. נשים
אלימות לא פחות, אולם הן יותר מתוכננות מראש ועושות זאת על מנת להגן על משאב קיים ולא על מעמד. הסיכויים שהן יפגעו באחרים כתוצאה מהתגרות או כדי לפצוע מישהו הם קטנים. לרוב הן גורמות לנזק
פסיכולוגי. אגרסיביות ואלימות הן חלק מהביולוגיה שלנו, אולם הן לא תירוץ לאונס ואלימות. גברים הפכו לפחות אלימים רק במאה האחרונה, עד אז אלימות הייתה חלק מהחיים והשתמשו בה בעינויים, שואה וכו.' כמו ששיעורי האלימות יכולים להשתנות עם הזמן, כך יש גם שיעורי אלימות שונים בין מקומות שונים ותרבויות שונות (לדוג' שיעורי אלימות יהיו יותר גבוהים בשכונות מצוקה מאשר בשכונות היקרות.) תרבויות הינן משמעותיות בקביעה האם האגרסיביות המולדת תבוא לידי ביטוי בהתנהגות. אנשים לומדים מדוגמה, לכן
צפייה באנשים אלימים בתוכניות טלוויזיה יכולה להשפיע ולגרום לאלימות.
אגרסיביות אולי היא דרך פשוטה להשיג את מטרותינו, אולם היא לא הדרך הכי יעילה – אלא שיתוף פעולה. שיתוף פעולה היא התנהגות של שני יחידים או יותר שמובילה לתועלת הדדית. מדוע אם כך, יצורים לא משתפים פעולה כל הזמן? שיתוף פעולה לעיתים יכול להיות מסוכן. במצבים רבים, שיתוף הפעולה דורש הקרבה של אדם אחד על מנת להועיל לאחר, לפני שזה הועיל לו, כך שהאדם לא יכול לדעת אם כדאי לו לתת
אמון באחר (יכול להיות שהוא יפסיד מבלי להרוויח דבר.)
קבוצה היא אוסף של אנשים בעלי מכנה משותף שמייחד אותם מאחרים. כל אחד מאיתנו הוא חלק
מקבוצות רבות- משפחה, חברים ואומה. המשותף לכל הקבוצות הוא שחברי הקבוצה נוטים להיות נחמדים במיוחד זה לזה. דעה קדומה היא הערכה של אדם אחר בהתבסס על הקבוצה אליה הוא משתייך. אנשים לא תמיד מתייחסים לחברי קבוצה אחרת באופן שלילי, אך הם נוטים ליצור דעה קדומה חיובית על אנשים מהקבוצה שלהם. נטייה זו מוכרת כהעדפה תוך-קבוצתית והיא עתיקה אבולוציונית, מתפתחת בשלב
התפתחותי מוקדם ומופקת בקלות. בעקבות ההעדפה של חברי הקבוצה, שיתוף הפעולה נעשה פחות מסוכן, אולם גם לקבוצות יש חסרונות – כאשר קבוצה מקבלת החלטה ביחד היא לא תהיה יעילה יותר מהחלטה
של היחיד, מכמה סיבות:
.1 לרוב קבוצות לא נותנות משקל לאנשים 'המומחים' אלא לאנשים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר.
.2 אפקט הידע הכללי הוא הנטייה של שיח קבוצתי להתפקס על מידע שכל החברים מכירים. הבעיה
היא שהמידע הזה הוא לרוב לא חשוב לעומת המידע החשוב שרק בודדים מכירים אותו. .3 אנשים בעלי דעות מתונות לרוב נוטים לקבלת החלטות קיצונית בהשפעת שאר חברי הקבוצה כשדנים על נושא משותף. קוטביות קבוצתית היא הנטייה של קבוצות לקבל החלטות שהן יותר
קיצוניות מהחלטה שכל אדם היה מקבל לבד. .4 לרוב לאנשים אכפת מה אנשים אחרים מרגישים ולכן לא יאמרו מה שיש להם להגיד כדי לא לפגוע בהם. חשיבה קבוצתית GROUPTHINK היא הנטייה של קבוצות להגיע להסכמה על מנת לשמור על הרמוניה.
אנשים בקבוצות לרוב יעשו דברים אשר הם לא יעשו לבד, כמו רצח, אונס. סיבה ראשונה היא שברגע שאנשים נמצאים בקבוצות הם מפסיקים לחשוב על מה שקורה בתוכם ומתחילים לחשוב על מה שקורה בחוץ, מה שגורם להם פחות לחשוב על הערכים האישיים שלהם כאשר הם פועלים. דה–אינדיבידואציה היא מצב שהוא הימצאות בקבוצה גורמת לאנשים להיות פחות מודאגים מהערכים האישיים שלהם. הסיבה השנייה שאנשים בקבוצות מתנהגים יותר רע היא חלוקת האחריות שמתייחסת לנטייה של היחידים להרגיש פחות אחריות לפעולות שלהם כשהן בסביבה של אחרים שמתנהגים באותה דרך. היא האשמה העיקרית לתופעה של בטלה חברתית שהיא הנטייה של אנשים להתאמץ פחות בקבוצה מאשר כשהם לבד. לבטלה חברתית יש השפעה חמורה- מחקרים על התערבות העומד מהצד INTERVENTION BYSTANDER
שהיא פעולת נתינת העזרה לזרים במקרה חירום, מראים כי אדם לא יעזור כאשר יש אנשים רבים מסביבו,
מתוך האמונה שלהם יש יותר אחריות ממנו.





