השגת מזון: ישנן שתי היפותזות "מתחרות-" ציידים מול לקטים. ברור ששתיהן היו בהיסטוריה, אך עיקר הוויכוח היא
מי היא הראשונה מבחינת השגת מזון.
.1 השערת הציידים- טוענת שהמעבר לציד נעשה בעקבות שינוי אקלימי. עברו לסוואנות ולא היה מספיק צמחים, אז עברו לאכול חיות והתחילו לצוד. יש עדויות מאוד קדומות של צריכת בשר (בערך 2 מיליון שנה אחורה.) בשר
מהווה בערך 40% מתזונת האדם, לעומת 4% אצל שימפנזות (זה יכול להסביר הבדלים)
.2 השערת הלקטים- טוענת שהציד הגיע כשלב שני לאחר הליקוט. הכלים הראשונים נעשו דווקא לחפירת שורשים,
איסוף וליקוט, ורק אז במעבר מהיערות לסוואנה עברו לציד.
יש יתרון מסוים להשערת הציד- היא יכולה להסביר דברים כמו רגישות גברים ליצירת קבוצות (מתוך ציד משותף.) ניתן
כמובן לחשוב על אלטרנטיבה- מלחמות בין קבוצות יצרו רגישות לקבוצות ולא ציד. בנוסף, הנושא של אלטרואיזם הדדי- אם השערת הליקוט נכונה, לא הגיוני שיתחיל סחר חליפין כי לכולם יש. הציד הוא יקר וקשה, ולכן יש עניין באלטרואיזם הדדי- אני אתן לו עכשיו והוא ייתן לי מחר. בנוסף, ציד מסביר טוב יותר חלוקת עבודה בין גברים ונשים. גברים עסקו
בציד ונשים לא. ממצאים מראים שגברים מתו יותר. מתוך זה, ניתן לגזור ניסויים אמפיריים שונים כדי לבדוק את הטענות. אם יוצאים מנקודת הנחה שגברים עסקו יותר בציד ונשים יותר בליקוט, נוכל לראות למשל הבדלים קוגניטיביים. הבדלים ביכולות מרחביות- כלומר, גברים אמורים להצטיין
ביכולות מרחביות שקשורות לניווט, ונשים אמורות להצטיין יותר ביכולות מרחביות שקשורות לליקוט- לזכור מערכים,
לזכור סדר, מה נמצא איפה. יש המון ממצאים ומחקרים. דוגמא אחת: מחקר ב40- מדינות שונות בו נתנו המון מטלות. למשל, נתנו קבוצת פריטים ואז נתנו שוב, ושאלו, אילו מהפריטים שינה
את מקומו? ב36- מדינות, נשים זכרו היטב, הרבה יותר מגברים. ב4- מדינות בהן לא נמצאו הבדלים: אוסטריה, סין, רומניה וישראל. נשים הן גם זוכרות ומבחינות בהבדלים בין גוונים שונים, בין טעמים וריחות, בין צבעים שונים. שזה
תואם לכך שליקטו. גברים מצטיינים בסיבוב מנטלי. הקבלה לציד- אני מסוגל להבין שזה ממוטה גם אם אני מאחוריה. לקחו נבדקים לשיטוט בחורשה ואז עוצרים בנקודה אקראית ואז שואלים את הנבדק- האם אתה יכול להצביע על הכיוון
ממנו באנו? וגברים טובים בזה יותר. רעיונית, המחקרים הללו קשורים להתאמת היכולות לאתגרים בהיסטוריה.
בחירת מקום התיישבות: האם יש לנו רגישות לסוג נוף מסוים? לאזור התיישבות כזה או אחר? בהנחה שכן, יש יתרונות ליער סבוך- קל להסתתר ולמצוא מזון, ומצד שני קל יותר ללכת לאיבוד או להיות מופתע מטורף שמגיע. בשטח פתוח זה להפך. להחלטה שגויה
של מקום התיישבות יש מחיר כבר. השערות בנוגע לרגישויות לנופים:
.1 השערת הסוואנה: זו היפותזה של אוריין, כדאי לבחור שיש בה את מירב היתרונות, שפע משאבים של מזון, הגנה, ולהימנע מאזור שיש בו סכנה. זה איזשהו איזון בין היער לשטח פתוח. סוואנה זה שטח פתוח עם צמחיה, נקודות
עם עצים, מקורות מים, אך גם נקודת ראייה רחבה. טענו שכשאשר באים לסביבה חדשה, דבר ראשון בודקים האם המקום סבוך או חשוף ?)select( בשלב הבא, חוקרים את האזור .)explore( כאשר הגענו לאזור שתואם את הקריטריונים, נתחיל למפות- יש מים? יש מזון? ועוד. ואז נתיישב שם .)exploit( ישנם מחקרים רבים שחקרו זאת, למשל הראו סוגים רבים של עצים לאנשים מתרבויות שונות, והתמונות של העצים נבדלו בעובי הגזע, כמות הענפים, ועוד. וכולם העדיפו אותו סוג עץ- עצים בינוניים, לא גבוהים מדי, לא נמוכים מדי. גם עשו מחקר על
עציצים בבניין. גילו שנוכחות עציצים מסייעת להחלמה של חולים. מחקר: איפה למקם את המיטה- הציגו למשתתפים תרשים ריק של חדר עם דלת וחלון, וביקשו מהם לממקם את הריהוט. רוב האנשים מיקמו את המיטה ליד החלון בפינה הימנית, ובריחוק מהדלת. (הפוך מכיוון פתיחת הדלת.) כאשר מיקמו את הדלת שפתיחתה הפוכה, גם שמו את המיטה בצד שני. גם מדריך פנג-שוואי ממליץ למקם את המיטה מול הדלת, אך לא ממש בו ישיר מולה. גם מיקום המיטה בסמוך לדלת הוא לא טוב, אך אם חייבים ככה, כדאי להוסיף מראה כדי שיהיה קו ראייה לדלת. הסיבות בפנג שוואי הן "אנרגטיות," אך זה כן תואם
שיקולים של יתרון לאדם שחי בחדר- לראות אנשים שנכנסים לסביבה שלי.
הימנעות מטורפים:
הדגש כאן הוא על פחד, זוהי התגובה הריאליסטית לסכנה.
תוצאות התנהגויות של פחד TB( :)FFFSFF,
א. קפיאה- למשל ארנבים הם לא זזים כשהם מזהים טורפים. טורפים הרבה פעמים הם רגישים לתנועה ואולי זו הסיבה.
ב. בריחה ג. לחימה
ד. כניעה- זוהי אופציה אחרת, בדרך כלל כאשר מדובר בבני אותו מין
ה. תדהמה ,)fright( כלומר להעמיד פני מת.
ו. התעלפות- קיימת רק אצל בני אדם. ייתכן וכדי להעביר את המסר- אני לא מהווה סכנה. ז. בשנות האלפיים נוסף העניין של befriend & ,tend כלומר להרגיע את הילד או נסיון לחיברות עם התוקף. זו אופציה
שמיוחסת לנשים.
פוביות- פחד שיוצא משליטה, פחד שאינו ריאלי. ישנן הטיות הקשורות לפוביות : א. הערכת גובה- כאשר אנו צריכים להעריך עץ, או בניין, נעריך אותם פחות מאשר אם נהיה למעלה על עץ או על הבניין. כי כאשר אני נמצא למעלה, עדיף לי להגזים בהערכת הסכנה, כדי לא לנסות לקפוץ/ ליפול. ב. הטיות של סאונד- כאשר צלילים הם מתקרבים, אנו
מעריכים אותם כקרובים יותר. כלומר, יש יותר חשש מצליל מתקרב. ג. הטיות של ראייה.





