המחקר המדעי של התנהגות אנושית .1( או לא אנושית) ותהליכים מנטליים .2( וגם לא.)
.1 במחקר עצמו לא בהכרח חוקרים רק אנשים, אלא לומדים על איך המוח שלנו עובד הרבה
ע"י השוואה לחיות שהמוח שלהם עובד בצורה דומה/שונה למוח שלנו. .2 לא נסתכל רק על תהליכים מנטליים אלא על דברים נוספים- מוח, נוירונים, הורמונים, פרט
יחיד חברה, רגשות.
ההבדל בין חקירה מדעית לחקירה שאינה מדעית: יש מחקרים מדעיים, שנבדקים ונחקרים עם כל מה שזה כולל, ולעומת זאת בפסיכולוגיה יש עוד שיטת מחקר – חשיבה עמוקה, התבוננות על
הסביבה והגעה למסקנות (כמו פרוייד.) לשיטה זו אין הוכחה מדעית.
מטאפורה שגויה אך שימושית להסביר מהי פסיכולוגיה היא כמו חומרה ותוכנה של מחשב. החומרה היא כמו המוח, מכונה עם כל פרטיה (מעבד, כמות רמקול וכו,) ויש תוכנה – מה שמאפשר לעבוד
איתו, התהליכים המנטליים, מחשבות וכו.
כשמדובר על חומרה ותוכנה בשביל להבין ולחקור את אחד מהם אין צורך לחקור גם את השני. להבין
איך תוכנה עובדת אין צורך להבין איך החומרה עובדת. אך כשמדובר בפסיכולוגיה ונפש האדם, זה
שגוי כמובן שצריך להבין והם מבוססים ומשפיעים אחד על השני.
החומרה= המוח, הביולוגיה תוכנה= ההתנהגות של אנשים, התכונות,הבנה של נפש האדם, איך מתנתבות המחשבות, איך זה
משפיע על המעשים ועוד.
ההבנה של איך עובד המוח יש לה הרבה השלכות על הבנת הנפש ואיך מתנהלים החיים המנטליים
שלנו. רמות ניתוח
- מבנה ותפקוד המוח (החומרה)- איך המוח עובד, איזה חלק במוח משפיע על מה.
- תהליכים מנטליים (התוכנה)– רגשות, מחשבות.
- היחיד- איך עובד אינדיבידואל, איזה תכונות יש לאדם הספציפי שמשפיעות עליו. לא להבין
איך עובדים דברים באופן כללי אלא אילו תכונות משפיעות, קובעות את ההתנהלות שלו.
- אינטראקציה חברתית- לא רק מה קורה לכל אחד כיחיד, אלא להתעניין ביחיד בתוך קבוצה,
איזה מחשבות/אמוציות זה מוציא ממני כשאני חלק מקבוצה. התנהגות של אדם בתור יחיד
שונה מהתנהגותו בקבוצה. למה זה קורה?
- קהילות ותרבות- איך נקבעות נורמות, מה הנורמות החברתיות עושות, לכל תרבות נורמות,
ערכים, ומוסכמות משלה. לנורמות האלה יש השפעה על התנהגותו והתנהלותו של הפרט (מה המחשבות שלי, ממה אני נפגע וממה לא, ההחלטות שלי.) לדוגמה- מרחב אישי, מה מותר ואסור לומר. אין פה שאלה של טוב/לא טוב יש שאלה האם זה מתאים לי. כדי להבין חברות מסויימות צריך לבחון אותן בצורה שאינה שיפוטית, משום שהפרמטרים משתנים
ממקום למקום.
תחומים בפסיכולוגיה
- נוירופסיכולוגיה ומדעי המוח (חומרה.)
- פסיכולוגיה קוגניטיבית-(התוכנה)
תתי תחומים– קוגנטיבית
ü קשב- במה אנחנו מתרכזים ומתמקדים לעומת מה שקורה מסביב. הסתכלות על המרחב,
קליטת עצמים.
ü תפיסה- תפיסה של המרחב, אנשים יכולים לתפוס דברים במרחב בצורה שונה אחד מהשני.
מסתכלים על אותו גירוי ולא כולם רואים את אותו הדבר. מה אנחנו רואים איך תופסים
דברים. התפיסה נקבעת גם ע"י הסביבה של האובייקט (השמלה, העיגולים במצגת)
ü זיכרון- איך זיכרון עובד? כמעט לכל מעשה של האדם יש השפעה של הזיכרון שלו
ü קבלת החלטות- איך מקבלים החלטות?
- רגש ומוטיבציה- מה מניע אנשים לפעולה, מה נראית להם הדרך הנכונה להגיע למטרה.
הנעה אקסטרינסיק -(extrinsic) הנעה שבאה מבחוץ, עיצוב עצמי בעקבות גורמים חיצוניים-
כסף, עונש, ציונים הנעה אינסטריניק (intrinsic( – הנעה שבאה מבפנים מתוך האדם- סקרנות, הישגיות, גאווה
ציוד במצגת
- פסיכולוגיה התפתחותית- איך זה הגיוני שילד שנולד מכלום אחרי 3 שנים הופך ליצור
שחושב, מדבר, מרגיש… מתינוק לילד שמרגיש, חושב, מדבר, מביע דעות
- פסיכולוגיה חברתית- הבנת האדם בהקשר החברתי.
- פסיכולוגיה קלינית- לנסות להבין את הבעיות של היחיד, מה מקור הבעיה, פתרונות.
לכל אחד מהתחומים יש תתי תחומים רבים (כמו בפסיכולוגיה קוגנטיבית.) בין התחומים קיימים שילובים. לדוג' – שילוב בין פסיכולוגיה קוגנטיבית להתפתחותית, איך כל
אחד מהאלמנטים הקוגנטיבים מתפתחים באדם.
תפיסה וקריאה
תפיסה ויזואלית משפיעה על איך אנחנו מעבדים/תופסים את מה שאנחנו שומעים. לפעמים כשאנחנו מתמקדים במשהו מסוים אנחנו לא שמים לב לשינויים שקורים מסביב. (סרטון
החלפת צבעים של הקלפים)
זיכרון
הזיכרון מושפע ממה שיש מסביב (דוג- רשימת מילים, המילה כעס לא הופיעה ברשימה אך מכיוון שהמילים ברשימה עסקו ברגשות שליליים הזיכרון הטעה אותנו לחשוב שיש את המילה כעס
ברשימה) מסקנות וקבלת החלטות
קבלת החלטות מושפעת מהשפה שמשתמשים בה, מהמעשים שנדרשים מאיתנו. (לקבל החלטה על מה לעשות כדי להציל אנשים והאופציות מוצגות בשתי אופנים. באופן אחד כמה יינצלו ובשני כמה
ימותו.).





